Met Love & Friendship weet scriptschrijver, regisseur en Austen-liefhebber Whit Stillman precies de juiste toon van Jane Austens Lady Susan te treffen. Het resultaat is een uitbundige en vrolijke verfilming.
Door Karin Quint
Geen personage in Jane Austens werk is zo vilein als Lady Susan Vernon, het hoofdpersonage uit haar novelle Lady Susan. Toch kun je niet anders dan een zekere bewondering voor haar voelen. De Amerikaanse regisseur Whit Stillman (Last Days of Disco, Metropolitan), zelf een fervente ‘Janeite’, zag in het levendige verhaal van de jonge Austen het perfecte materiaal voor een kostuumkomedie. Zijn Love & Friendship (Stillman vond Lady Susan geen goede titel voor zijn film) ging afgelopen maandag op het International Film Festival in Rotterdam (IFFR) in première.
Vrouw met veel talenten
Lady Susan (Kate Beckinsale) is een vrouw met veel talenten. Ze lijkt de onschuld zelve, maar weet ondertussen mannen om haar vinger te winden, families tegen elkaar op te zetten en haar eigen dochter Frederica (Morfydd Clark) te intimideren en bijna tot een huwelijk te dwingen. En dat alles voor eigen gewin. De enige die haar lijkt door te hebben, is haar schoonzus Catherine Vernon (Emma Greenwell), bij wie ze noodgedwongen verblijft en wier broer hopeloos verliefd op Lady Susan wordt. Tijdens Lady Susans bezoekjes aan haar vriendin Alicia Johnson (Chloe Sevigny) wordt pas echt duidelijk hoe ver ze durft te gaan in haar jacht naar een echtgenoot voor haarzelf en haar dochter.
Andere kant
Het mooie van Whit Stillmans keuze voor dit jeugdwerk van Jane Austen is dat het een andere – veelal onbekende – kant van de schrijfster laat zien. Waar in haar andere boeken de hoofdpersonages eerzame en deugdzame jonge vrouwen zijn, is Lady Susan een vrouw van de wereld die al zoekend naar een echtgenoot een spoor van ellende achterlaat. De onderwerpen die je in Austens latere boeken tussen de regels door moet lezen (zoals trouwen om geld, lust en overspel) zijn hier juist het onderwerp van gesprek. Het toont aan dat Austen wist wat er in de wereld speelde. En Stillman laat met zijn uitbundige verfilming vol vaart zien dat Jane Austens ondeugende gevoel voor humor van alle tijden is.
Prestatie van formaat
Een groot deel van de dialogen uit Love & Friendship komt rechtstreeks uit de pen van Jane Austen. Maar omdat zij het verhaal niet echt voltooide en een groot deel van de personages geen tekst gaf, had Whit Stillman de zware opdracht het ontbrekende aan te vullen. Het is een prestatie van formaat – en een die alleen een echte Austen-kenner kan leveren – dat niet is op te maken waar Austens tekst eindigt en die van Stillman begint.
Lieflijkheid en venijn
Een glansrol is weggelegd voor hoofdrolspeelster Kate Beckinsale (eerder te zien in de ITV-verfilming van Austens Emma) die precies de juiste mix van lieflijkheid en venijnigheid toont. Tom Bennett speelt Sir James Martin, de vreselijk domme man met 10.000 pond per jaar aan wie Lady Susan haar dochter wil koppelen. Hij brengt wat kluchterige humor in het verhaal zonder vervelend te worden. En Reginald DeCourcy (Xavier Samuel) laat overtuigend zien hoe moeilijk het is om de charme van Lady Susan te weerstaan.
Volgend Austen-project
Whit Stillman vertelde ons na afloop dat hij bezig is met een volgend Austen-project. Wat dat is, kon hij nog niet zeggen. Wij kijken er in ieder geval vol vertrouwen naar uit. Want met Love & Friendship heeft hij bewezen dat Jane Austens nalatenschap bij hem in goede handen is.
Ook de film zien? Lady Susan draait nog twee keer op het IFFR:
- Vrijdag 5 februari 19.15 uur, LantarenVenster (uitverkocht)
- Zaterdag 6 februari 22.15 uur, Pathé (nog kaarten beschikbaar)
Bestel nu je kaarten op de website van het filmfestival.
Ben het helemaal met je eens, Karin. Vind ook dat Frederica het goed deed in een rol dat toch eigenlijk weinig aan het lijf heeft. Ik had echt met dat goedwillend kind (vooral met zo’n moeder!) te doen.
Laat Stillman ALSJEBLIEFT eens een Austen-waardige MANSFIELDPARK op zijn verlanglijstje zetten. Daar zouden heel wat Austenianen heel gelukkig van worden !
Dat zou mooi zijn … maar ik denk dat Mansfield Park te serieus is voor Whit Stillman.
Whit heeft de link met Mansfield Park al gelegd in zijn film Metropolitan waar hij de morals uit MP update naar de ‘urban haute bourgeoisie’ van het modene New York. Ook de belangrijke personages uit het boek hebben een parallel in de film gekregen. Een ‘homage to Mansfield Park’ volgens Amanda Kubic in Persuasions, een online publicatie van JASNA. (Mansfield Park and Metropolitan: Austen’s Morality in Whit Stillman’s Modern World).
Verwacht geen lichtvoetige film, bij tijd en wijle is het loodzwaar, zoals Mansfield Park dat ook is. gezien het feit dat Stillman dit al gedaan heeft acht ik de kans klein dat dit zijn volgende Austen project is. Maar wie weet!
Dank voor je uitgebreide reactie, Jane! Ik heb nog geen tijd gehad om me te verdiepen in Whit Stillman en zijn andere werk. Erg interessant! Uit het gesprekje dat ik na afloop van de film met hem had, maakte ik op dat zijn volgende Austen-project weer een komedie gaat worden (maar hij wilde er nog niets over kwijt).
Fijn om deze recensie te lezen. Ik hoop van harte dat de film t.z.t. in alle bioscopen te zien zal zijn.